كه‌ناڵى (السنة النبویة)ڕاسته‌خۆ

سه‌له‌فییه‌ت ئیسلامى پێشینه‌

ئیسلام به‌رنامه‌ى ژیانه‌

پاراستنى موسڵمان له‌سیحروجادو

لێره‌خۆت فێرى قورئان بكه‌

پوخته‌یه‌ك له‌جوانى وچاكه‌كانى ئیسلام

چاره‌سه‌رى(سحر- جن - مه‌س)

ئایا له‌ اسراء و معراج دا پێغه‌مبه‌ر (صلی الله علیه‌ وسلم) خوای گه‌وره‌ی بینیوه‌؟؟؟یاخود داپۆشه‌رێك له‌نێوانیاندا هه‌بووه‌؟؟؟

پرسیارەکە وەک خۆی: 

ئایا له‌ اسراء و معراج دا پێغه‌مبه‌ر (صلی الله علیه‌ وسلم) خوای گه‌وره‌ی بینیوه‌؟؟؟یاخود داپۆشه‌رێك له‌نێوانیاندا هه‌بووه‌؟؟؟

وەڵام: 

زانایانى ئه‌هلى سوننه‌و جه‌ماعه‌ت دوو بۆچونیان هه‌یه‌:
یه‌كه‌م: زۆربه‌ى زانایانى ئه‌هلى سوننه‌و جه‌ماعه‌ له‌ صه‌حابه‌و تابعین و ئه‌وانى دواى ئه‌مانیش ده‌ڵێن پێغه‌مبه‌ر (صلى الله علیه و سلم) خواى گه‌وره‌ى نه‌بینیوه‌ له‌ شه‌وى اسراء و معراج دا، ئیمامى عثمان كورِى سعید الدارمی له‌ كیتابی "الرد على الجهمیة‌" لاپه‌ره‌ 54، كۆراى ده‌نگى صه‌حابه‌ باس ده‌كات له‌سه‌ر ئه‌م مه‌سه‌له‌یه‌. جا یه‌كێك له‌ به‌ڵگه‌كانیان ئه‌م حه‌دیسه‌یه‌، عن مسروق قال: كنت متكئاً عند عائشة فقالت: یا أبا عائشة‌، ثلاث من تكلم بواحده‌ منهنّ، فقد أعظم على الله الفریة‌، قلت: ما هنّ، قالت: من زعم أنّ محمداً صلى الله علیه وسلم رأى ربه فقد أعظم على الله الفریه‌. قال وكنت متكئاً فجلست، فقلت: یا أم المؤمنین، أنظرینی ولا تعجلی، ألم یقل الله عز وجل: {وَلقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ} {وَلقَدْ رَآهُ نَزْلة‌ً أُخْرَى}، فقالت: أنا أول هذه الأمة‌ سأل عن ذلك رسول الله صلى الله علیه وسلم فقال: إنّما هو جبریل، لم أره على صورته التی خلق علیها غیر هاتین المرتین، رأیته منهبگاً من السماء سادّاً عظم خلقه ما بین السماء إلى الأرض، فقالت: أولم تسمع أنّ الله یقول: {لا تُدْرِكُهُ الْأبْصارُ وَهُوَ یُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ}، أولم تسمع أنّ الله یقول: {وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أنْ یُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْیاً أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِل رَسُولاً فَیُوحِى بِإِذْنِهِ مَا يشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَكِیمٌ} الحدیث. [صحیح مسلم بشرح النووی 3/10-11، الإیمان باب معنى قوله تعالى {وَلقَدْ رَآهُ نَزْلة‌ً أُخْرَى}، البخاری مع الفتح 8/472، التفسیر، باب حدثنا یحیى].
ئه‌م فه‌رموده‌یه‌ به‌ڵگه‌یه‌ له‌سه‌ر ئه‌وه‌ى كه‌ پێغه‌مبه‌ر (صلى الله علیه و سلم) خواى گه‌وره‌ى نه‌بینیوه‌ له‌ شه‌وى اسراء و معراج دا.
بۆچوونى دووه‌م: كۆمه‌ڵێك له‌ زانایانى پێشینى ئه‌م ئوممه‌ته‌ ده‌ڵێن پێغه‌مبه‌ر (صلى الله علیه و سلم) خواى گه‌وره‌ى بینیوه‌ له‌ شه‌وى اسراء و معراج دا. ئه‌مه‌ ووته‌و بۆچونى ابن عباس وعروه‌ كورِی الزبیر، و ئیمامى الزهری و جگه‌ له‌وانیشه‌. به‌ڵگه‌ى ئه‌م كۆمه‌ڵه‌ ئه‌م ووته‌یه‌ى ابن عباس كه‌ ده‌ڵێت: "أتعجبون أن تكون الخلة‌ لإبراهیم، والكلام لموسى، والرؤیة‌ لمحمد"
[ذكره النووی فی شرح مسلم 3/8، وورد فی فتح الباری 8/472-473] وهذه الروایة‌ مطلقه‌ فی الرؤیة‌، وتدل على رؤیته صلى الله علیه وسلم ربه. ولكن یعارضها النافون للرؤیة‌ بروایة أخرى عن ابن عباس، وهو ما أخرجه مسلم فی صحیحه ابن عباس رضی الله عنه فی قوله تعالى: {مَا كَذبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى} {وَلقَدْ رَآهُ نَزْلة‌ً أُخْرَى } قال رآه بفؤاده مرتین) [صحیح مسلم بشرح النووی 3/8].
زانایان ده‌فه‌رمون ووته‌كه‌ى ابن عباس ".....، والرؤیة‌ لمحمد" ئه‌وه‌ ده‌گه‌یه‌نێت به‌ڵام به‌ دڵ نه‌ك به‌ چاو، ئه‌م بۆچونه‌ش یه‌كده‌گرێته‌وه‌ له‌ گه‌ڵ بۆچونى یه‌كه‌م ، جا بۆچونى یه‌كه‌م به‌ هێزتره‌و موافق تره‌. جا بۆ زیاتر شاره‌زاتر بوون له‌م بابه‌ته‌ برِوانه‌ ئه‌م كیتابانه‌: فتح الباری 8/474، شرح صحیح مسلم للنووی 3/7، تفسیر ابن كثیر 4/267، زاد المعاد لابن القیم 2/48، والإسراء والمعراج، لمحمد ابن أبی شهبه‌، مكتبه‌ دار الثقافه‌ للنشر، ط/2، 1408هـ القاهرة، ص 65-68، والحجة فی بیان المحجة‌ 1/506-510.

به‌رِێز/ م.شاخه‌وانجه‌واد وه‌لاَمى داوه‌ته‌وه‌ ژ.م 07701056158

كه‌ناڵى (القران الكریم) ڕاسته‌وخۆ.

په‌خشى رِاسته‌وخۆى ئامۆژگارى

ئه‌كادیمیاى ئامۆژگارى

ته‌فسیرى ڕێبه‌ر

جنۆكه‌ ده‌چێته‌ له‌شى مرۆڤه‌وه‌؟

ئاماری ماڵپەر

٦٣
١٣٩
٦٧٣٩٥٥